GÉNIUS LOCI SKLADOVÁ (environmentálny dokument)
Perifériou ako sociálno-priestorovou organizáciou ľudských spoločenstiev sa zaoberal program enviromentálneho dokumentu študentov Katedry umeleckej komunikácie na FMK UCM v Trnave. Zadanou témou s názvom „Génius loci Skladová“ bola industriálna zóna ulice Skladová, kde sídli Katedra umeleckej komunikácie FMK UCM v Trnave.
Sociológia sídel charakterizuje perifériu vo viacerých súvislostiach pri potrebe vyjadriť význam, okraj, okrajovosť. Periféria je okraj veľkomesta alebo priemyselného mesta charakteristický typickou zástavbou, nízkou hustotou obyvateľov, s veľkým podielom a koncentráciou skladov, úložísk, budov a priestorov pre výrobu a istým podielom poľnohospodárskej, ale aj neobrobenej pôdy. Prechod medzi mestom a dedinou, tá časť urbanizovaného územia, ktoré má bližšie k mestu a jeho spôsobu života a ktorú najčastejšie aj mesto pohltí. Na periférii existujú enklávy = časti komunity obklopené inými komunitami tradičného dedinského osídlenia, obklopené mestskou zástavbou, ale aj vilovými štvrťami, skupinami rodinných domov, záhradkárskymi kolóniami i rozptýlenou zástavbou a formami núdzového bývania. Periféria býva pod nižšou sociálnou kontrolou, častejší výskyt sociálno-patologických javov, koncentrácia problémových ľudí (neprispôsobiví, asociáli, bezdomovci…), nízky štandard bývania – veľmi často nepovoleného, problémový spôsob života ….
Študenti v rámci predmetu reklamná fotografia a dizajn, vizuálne analyzovali typické tvary, znaky a obsahové kontexty danej lokality. Zámer a samotná realizácia konceptu dokumentácie, prebiehala formou mestského detailu, mestskej krajiny. V obrazovej línii a z aspektu teórie fotografie je pri fotografovaní podobných zadaní dôležitý princíp obsahovej zástupnosti, kedy každý segment, ktorý sa objaví vo výreze reality, či má figuratívny resp. nefiguratívny charakter, je nositeľom zástupného obsahu – symbolu. Fotografia mení realitu na symbolickú realitu, práve vytváraním a posunom reálnych tvarov, štruktúr a objektov, prostredníctvom novovytvorených vzťahov a významov.
Industriálny charakter zóny Skladová dominoval vo väčšine záberoch, ktoré mali jasne kritický charakter. Téma zadania konvenovala s citlivosťou a pomerne jasným a podrobným poznaním tejto časti industriálnej zóny Trnavy. Napriek tomu, že študenti prechádzali ulicou Skladová každý deň, až podrobná vizuálna analýza priniesla prekvapenie vo forme kontroverzných a kritických záberov. Študenti v plnej miere využili vlastnosť média fotografie a rôznych strojov, charakterizujú svet, ktorý reálne existuje, výtvarne a esteticky stvárniť svet rozkladu, deštrukcie a odchádzajúceho sveta industriálnej zóny. Detaily plné rôznych banalít, ktoré sa menia na artefakty a symboly, kompozície stĺpov, štruktúry drôtov, vývesných tabúľ ktorý však paradoxne na fotografiách preukázateľne plní svoju funkciu inverznej krásy a poetiky . Študenti kriticky využili médium fotografie na posúdenie enviromentu, sociológie aj ekológie danej lokality.
Na výstave participujú študenti: Alexandra Galambová, Aneta Balážová, Adriana Bacigálová, Barbora Fábryová, Beata Bognárová, Boris Mihálik, Dominika Verešová, Gabriela Koleková, Gabriela Kollárová, Jozef Mak, Lukáš Plechlo, Mária Valachovičová, Martina Kinčešová, Monika Hossová, Soňa Moravčíková, Ondrej Čičman, Renáta Michlová, Roman Pefčík
Jozef Sedlák
Fotografie z vernisáže: